D vitamin mangel og kosttilskud


D vitamin mangel er især udbredt blandt danskere i vinterhalvåret fordi hudens mulighed for optagelse af vitaminet fra solens stråler er begrænset. Hvis man ikke spiser fisk er mangelende D vitamin ligeledes almindeligt. Symptomerne kan være svære at opdage, men ofte er det især muskler, knogler og led, der bliver svagere, hvis man har et for lavt niveau. Her kan du læse mere eller køb d vitamin tilskud.

Vitamin D3


Vores kosttilskud er et planteafledt D3 vitamin, der i modsætning til almindelig D vitamin (D2), er lettere for kroppen at optage. D3 vitamin har samme effekt som almindelig D vitamin, men der skal næsten dobbelt så meget D2 vitamin til samme effekt som D3 vitaminet.

Terranovas D3 vitamin bidrager bl.a. til opretholdelsen af muskelfunktioner, normale knogler og immunforsvaret.

Her får du et produkt, der er skabt på naturlige råvarer og derfor 100% vegansk. Det er desuden fri for tilsætningsstoffer, sødemidler og fyldestoffer.

Produkter du måske vil synes godt om..

Hvad er d vitamin?


Det er vores solstråle vitamin, fordi det er et vitamin som kroppen selv er i stand til at danne, når huden kommer i kontakt med sollys. Da kroppen selv danner vitaminet via ophold i sollys, er D vitaminet også et provitamin. Det vitaminet hovedsageligt gør er, at regulere for calciumkoncentrationen i vores blod. Ud over dette hjælper vitaminet også til optagelsen af calcium og fosfat fra tarmen, og eftersom calcium og fosfat begge bliver brugt i styrkelsen af vores tænder og knogler er dette en rigtig vigtig proces. Til slut er det også med til at der ikke er en for høj aktivitet i immunsystemet, hvilket kan være skadeligt for kroppen.

Symptomer på D vitamin mangel


Eftersom D vitamin er meget essentiel for, at kroppen fungerer optimalt, opstår der også symptomer, hvis indholdet af i kroppen er for lavt. Nogle tegn på  mangel inkluderer:

  • Skrøbelige knogler, som får let til brud
  • Svage muskler
  • Tandforfald
  • Knogleskørhed
  • Forstørret lever og milt
  • Humørsvingninger og træthed

Specielt de skrøbelige knogler og svage muskler kan så medføre smerte, da kroppen ikke er i så god fysisk tilstand, når manglen på D vitamin er stor. Psykisk er det også påvist, at vitaminet har indflydelse på humøret, og mangel kan medføre træthed.

Kosttilskud


Får man ikke nok D vitamin via solen, er man gravid eller et barn i voksealderen, er kosttilskud et fint supplement på manglen. Gravide bør tage et kosttilskud på 10 mikrogram gennem hele deres graviditet, for ikke at komme i underskud. Prenatal Multivitamin kompleks, fra Terranova, er netop beregnet til dem, der planlægger at blive gravide, er gravide og ammende. Du kan i øvrigt læse mere om vitaminer til gravide her.

Børn i voksealderen har også et større behov for at få den rette mængde D vitaminer, da disse vitaminer hjælper med en sund udvikling af knoglerne samt immunsystemet. Det kan dog være svært at få børn til at sluge piller. Derfor er det smart, at der er blevet produceret nogle kapsler egnet specielt til børn, som ikke er særlig glade for at sluge piller. Kapslen fra Terranova, som hedder Green Child D3, kan fint tømmes i en drink eller noget yoghurt, så børn også kan få de D vitaminer, de har behov for. Køb vores kosttilskud her på siden, hvis du kan genkende symptomerne hos dig selv eller dine børn.

D vitamin kosttilskud fra Terranova.

VEGANSK D3 VITAMIN


Terranovas kosttilskud er et rent planteafledt D3 vitamin (cholecalciferol). Dette  kosttilskud er særligt velegnede til vegetarer og veganere. De produkter der anvendes for råvaren, er fremstillet ved hjælp af ekstraktion fra den naturlige metode lichen, hvor D3 vitamin indholdet er så højt som muligt.
D vitamin regulerer calcium og fosfor metabolisme og bidrager dermed til knogler, led, og vedligeholdelse af sunde tænder, og det er også nødvendigt for at opretholde en normal muskelfunktion. D vitamin tilskud stimulerer immunforsvaret, og tager del i den normale funktion af spaltningen af celler. Vegansk D vitamin arbejder tæt sammen med kroppen af vitamin A, magnesium, zink, vitamin K og bor.

Hvordan kan jeg afhjælpe mangel?


Mangel kan som skrevet forekomme, hvis mængden af sollys ikke er tilstrækkelig. For at afhjælpe dette kan man tage D vitamin supplementer, som kan være med til at opretholde en sund vitamin D mængde i kroppen. I sommerhalvåret er det på den anden side vigtigere at komme ud og få en helt masse sol, så kroppen selv kan producere den mængde vitamin, der er behov for. Lever man dog i Danmark, hvor vi ikke altid er lige heldige med vejret, og det nogle gange kan føles, som om de overskyede dage ingen ende vil tage, så kan det blive svært at få tilstrækkeligt via sollys. Specielt i vinterhalvåret bliver det en udfordring, og af denne årsag er det vigtigt at få D vitaminer gennem kosten eller som kosttilskud via tabletter for ikke at komme i underskud. Vores D3 vitamin kosttilskud, fungerer rigtig godt som supplement. Køb det her på siden eller hos en af vores forhandlere.

Hvem er særligt udsat for mangel?


Nogle grupper af mennesker er i højere grad i fare for D vitamin mangel end andre. Disse grupper omfatter børn, gravide kvinder, folk fra 70 år og op, samt kvinder hvis beklædning gør, at det kun er få områder af hud, der bliver udsat for sollys.

Det er ekstra vigtigt at børn ikke mangler D vitaminer, da de fortsat vokser, og her er vitaminet essentielt for knoglernes opbygning og vores immunsystem. Ud over det kan D vitamin mangel hos børn føre til en sygdom, som hedder Engelsk syge (Rakitis). Symptomer på dette er blødekranieknogler, nedsat længdevækst og hjulben.

Gravide kvinder har brug for ekstra vitaminer og mineraler under graviditeten, som også gælder vitamin D. Når kvinder er gravide er det altså meget normalt, at de kommer i underskud med D vitamin. Det er derfor også vigtigt, at de er klar over dette og tager de forbehold, der kan tages. Det kan derfor være godt at supplere med kosttilskud.

Ældre mennesker samt plejehjemsbeboere er også i højere grad i fare for at mangle vitaminet, eftersom deres kost kan være meget ensformig og derfor sjældent indeholder nok D vitamin. Derudover er det ofte begrænset, hvor meget de ældre og specielt plejehjemsbeboere kommer udenfor og får sollys, hvilket også kan øge risikoen for mangel.

Den fjerde og sidste gruppe, som er særligt udsat for mangel, er tildækkede kvinder. I Danmark er det i forvejen begrænset, hvor mange sollystimer vi får. Er størstedelen af ens krop derudover tildækket, så kan det få konsekvenser for ens D vitamin indhold i kroppen, da solen er den største kilde for os mennesker til dette vitamin.

Her kan du læse Sundhedsstyrelsens anbefalinger om tilskud med D vitamin.

Hvad bruger kroppen D vitamin til?

D vitamin bliver brugt til rigtig mange forskellige processer i kroppen, og er med til at opretholde et sundt immunforsvar og en normal celledeling. Teknisk set fremmer D vitamin kroppens calcium (kalk) og fosfor optagelse, som kommer fra tarmen. Calcium og fosfor er begge vitale for et sundt sæt tænder og stærke knogler, da både tænder og knogler hovedsageligt er opbygget af calcium og fosfor. Ud over nogle sunde tænder og stærke knogler, så bruger kroppen også vitaminet til, at opretholde en optimal muskelfunktionen. For børn er det også med til at fremme en sund udvikling af ikke mindst knoglestrukturen, men også et stærkt immunforsvar. Det er altså tydeligt, hvor vigtig D vitamin er for kroppen. Uden ville man gå rundt og konstant have ondt i knoglerne og musklerne, og ens immunforsvar ville være så svækket, at chancerne for at blive syg vil været markant højere.

Hvordan får jeg D vitamin igennem kosten?

Sollys er heldigvis ikke kroppens eneste mulighed for at optage det nødvendige vitamin. Forskellige madvarer indeholder nemlig også vitaminet. Nogle madvarer som fed fisk indeholder lidt mere end andre, men en varieret kost er vigtig, og man kan derfor ikke bare gå rundt og spise fed fisk, som laks, sild og makrel hele tiden, for man risikerer at komme i underskud med nogle af de andre lige så vigtige vitaminer, der ikke lige er i fisk. Eftersom lige præcis fed fisk indeholder den største mængde D vitamin, vi kan få gennem kosten, er fisk også den mest effektive måde at få det gennem vores mad. Med det sagt, er der dog også andre fødevarer, som indeholder D vitamin, men i mindre mængder. Da D vitamin er et fedtopløseligt vitamin, er det også i meget fedtindholdene fødevare, at det findes.

Ud over i fed fisk finder man det også i mælk, æg, olier, margarine og smør. Fordi det hovedsageligt findes i fisk, samt mælkeprodukter med meget fedt, så kan det være virkelig svært for specielt veganere at få den tilstrækkelige mængde D vitamin igennem kosten, og et supplement vil derfor her være en meget god løsning, når det ikke kan fås igennem den mad de spiser. Vores D3 vitamin tilskud er ligesom alle vores andre kosttilskud 100% veganske og egner sig derfor perfekt til veganere der er i underskud. Køb D3 vitamin kosttilskud fra Terranova her på siden eller via en af vores mange forhandlere.