Folinsyre - Folsyre - Folat


Folinsyre er den syntetisk fremstillede form for folsyre, som også hedder B9-vitamin. Vitaminet er yderst vigtigt for diverse processer i kroppen, men bidrager specielt til delingen af celler og produktionen af nye røde blodlegemer, samt opretholdelsen af et sundt immunsystem. Udover dette er vitaminet også essentielt for gravide både før og under graviditeten, eftersom folinsyre mangel også kaldet folat mangel kan medføre hjertefejl og neuralrørsdefekter hos fostret.

Hvad er folinsyre?


For at forstå svaret på ”hvad er folinsyre?” kræver det, at man forstår hvad folsyre er. Så hvad er folsyre? Folsyre er et B-vitamin (B9), som blandt andet hjælper kroppen til at danne dens nye celler via celledeling. Folsyre kan også blive betegnet som folat og folacin, som alle tre er forskellige navne for den naturlige form af vitaminet, der findes i vores mad. Folinsyre er i kontrast til dette den ”syntetiske” form af stoffet, som man oftest finder i ens vitaminpiller. Selvom folsyre vitaminet minder om de forskellige B-vitaminer, så kan det i modsætning til for eksempel B12-vitaminet, ikke blive opbevaret i kroppen i længere end et par måneder, hvilket står i stor kontrast til B12 som kroppen kan opbevare i flere år. Af denne årsag er det vigtigt at indtage folat vitaminet regelmæssigt. Selvom B12-vitaminet har nemmere ved at blive lagret end folsyre, kan nogle mennesker stadig opleve B12 mangel.

Hvad bruger kroppen folinsyre til?


Folinsyre bliver blandt andet brugt til at opretholde et sundt immunsystem. Derudover bruger kroppen også vitaminet til at danne nye celler (celledeling), som for eksempel bruges i produktionen af nye røde blodlegemer, som er de blodlegemer, der transporterer ilten rundt i ens krop. Dette betyder ultimativt, at folinsyre mangel kan resultere i blodmangel. Udover alle disse vigtige funktioner, så bruger kroppen folinsyre til at udvikle neuralrøret hos fostret optimalt, hvilket mindsker risikoen for hjertefejl og neuralrørsdefekter, som rygmarvsbrok. Folinsyre har derved ikke bare én vigtig funktion i kroppen, men bidrager til mange forskellige processer, der alle medvirker til at kroppen fungerer sundt og optimalt.

Er folinsyre og folat det samme?


Folinsyre og folat er på sin vis det samme, men der er alligevel en lille forskel. Begge er navne/former for folsyre, og deres funktioner er derved de samme. Forskellen ligger dog i, hvor man finder de to forskellige former. Folsyre folinsyre finder man i vitaminpiller, eftersom dette er et syntetisk fremstillet stof af det ellers naturlige folsyre B9-vitamin, man finder i mad. Sammen med folacin finder man også folat i ens mad, hvilket gør disse til naturlige former for folsyre. Der er specielt store mængder at finde i det grønne køkken. Dette inkluderer spinat, broccoli, appelsin, men man kan også finde meget folsyre (folat) i mælk, og indmad som lever. Så er folinsyre og folat det samme, kan man mere eller mindre godt sige. Dog er folinsyre syntetisk, mens folat er naturligt, hvilket også betyder, at folinsyre skal nedbrydes af et enzym før det optages, hvor folat kan optages direkte.

Prøv folat kosttilskud fra Terranova.

Hvem skal være opmærksom på at få folinsyre?


Der kan overordnet set være to grunde til, at man skal være opmærksom på at få folinsyre. Den første grund er, hvis man har en nedsat indtagelse af folat, mens den anden er, hvis man har et øget behov af den ene eller anden årsag. Folinsyre mangel kan nemlig forekomme, hvis man ikke spiser varieret nok, hvilket der kan være mange årsager til. For eksempel ser man mangel på folinsyre hos ældre mennesker på plejehjem, da de til tider kan få meget ensformig mad. Derudover kan der også forekomme folinsyre mangel, hvis man følger en bestemt kostplan, som ikke tillader nok variation. I tilfælde, hvor folk har brug for øgede mængder folat, ses til tider børn, som er inde i en vokseperiode. Derudover ses det også hos mennesker, som lider af Hæmolytiske anæmier, hvilket overordnet set er en tilstand, hvor de røde blodlegemer ikke lever lige så længe som de burde, og af denne årsag har man brug for øgede mængder folat til at producere nye hyppigere. Til slut bør gravide kvinder øge deres folinsyre indtag både inden graviditeten og under graviditeten, da det kan betydeligt mindske misdannelser i fostrets hjerne og nervesystem.

Hvad sker der hvis man mangler folinsyre?


Folinsyre mangel kan betyde en nedsætning af produktionen af de røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt i kroppen. Hvis man derfor mangler folinsyre, kan det medføre blodmangel, hvilket ultimativt kan ses i form af øget træthed, åndenød, hjertebanken og svimmelhed. Mangel på folinsyre kan også ses i form af en rød/irriteret tunge, nedsat smagssans, ændring i ens afføringsmønster (f.eks. hyppig diarré), luft i maven, fordøjelsesbesvær. Eftersom folinsyre mangel og B12-mangel på mange måder ligner i hinanden i form af symptomer, så kan det være svært at kende forskel på, hvad man er i mangel af. Men selvom dette er tilfældet, så er en ændring i fordøjelseskanalen hovedsageligt forbundet til folinsyre mangel, mens B12 mangel hovedsageligt har symptomer forbundet nervesystemet. Oplever man derfor, at man mangler folinsyre, kan et folinsyre tilskud med fordel i de fleste tilfælde tages, og endnu bedre hos Terranova kan du få et vegansk folat tilskud, som er den naturlige form af vitaminet.

Folinsyre til gravide: derfor bør gravide tage folinsyre


Folinsyre hjælper kroppen med at fungere optimalt, men ikke nok med det, så medvirker B-vitaminet folinsyre også til, at fostret udvikler sig sundt under en graviditet. Folinsyre mangel under en graviditet er nemlig noget man helst vil undgå, eftersom det kan forårsage hjertefejl og neuralrørsdefekter hos fostret. Folsyre til gravide er derfor yderst vigtigt, og derfor er folinsyre før graviditet også vigtigt. Folinsyre inden graviditet bliver anbefalet, da det er essentielt, at fostret får det den har brug for, for en sund udvikling. Af denne årsag anbefales det, at man tager et folinsyre kosttilskud hver dag helt frem til 3 måneder inde i graviditeten. Fortsætter man dog, til graviditeten er slut gør det ikke noget. Folinsyre, graviditet og et sundt foster går altså ofte hånd i hånd, hvilket er grunden til folsyre til gravide er så essentielt. Hos Terranova har vi lavet et vegansk folsyre tilskud (vi kalder det Folate 400µg Complex), perfekt til blandt andet gravide. Der er dog også andre vitaminer, som gravide kan komme i underskud på, og dermed til tider kan have brug for et kosttilskud til, men det kan du læse mere om nedenfor.

Læs om vigtige vitaminer til gravide her

Kan man optage folinsyre igennem kosten?


Folinsyre er det syntetiske folsyre, hvilket betyder at man ikke så ofte ser folinsyre i mad, men derimod hyppigst i vitaminpiller og kosttilskud. Folsyre og folat er derimod det man hovedsageligt siger der findes i mad, men eftersom folinsyre, folsyre og folat alle er navne for B-vitaminet B9, så kan man sige at man kan optage en form for folinsyre i mad, dog skal folinsyre nedbrydes af et enzym senere, hvor folat kan optages direkte. Folsyre eller folat er altså den naturlige form, men i sidste ende har folinsyre samme effekt som de andre to former, efter det er blevet nedbrudt. De største mængder af folsyre finder man i broccoli, spinat, tørrede kikærter og i indmad som kyllinge-, kalve- og svinelever. Da folsyre (folat) er den form man helst vil optage af folinsyre og folat, er det perfekt at Terranova har et vegansk folsyre tilskud i form af folat. Dette er specielt smart fordi den største koncentration af folsyre findes i leveren på diverse dyr, hvilket er en madvare vegetarer og veganere ikke har til rådighed, men så kan de i stedet få det via Terranovas kosttilskud folat.

Kan man få for meget folinsyre?


Folinsyre er et vandopløseligt vitamin, hvilket i teorien betyder, at man ikke kan optage for meget folinsyre. Der er dog nogle undtagelser, hvor for meget folinsyre kan blive skadeligt. Hvis kroppen har problemer med at nedbryde folinsyre i den syntetiske form, kan denne form ophobe sig i kroppen uden mulighed for at blive nedbrudt til den optagelige form folat. Eftersom B12 vitaminet og folsyre ligner hinanden, så meget som de gør, så kan for meget folinsyre også maskere symptomerne på B12 mangel, hvilket gør, at det kan blive svære at identificere B12 mangel, hvis man indtager meget høje mængder folinsyre. Så, kan man få for meget folinsyre? Ja, det kan man egentlig godt, selvom det er yderst sjældent, så kan for store overdoseringer af folinsyre godt være skadeligt. Dog virker det mere sikkert at indtage folat eftersom denne form ikke skal nedbrydes på samme måde, hvilket burde være med til at eliminere en af de to bekymringer ved for meget folinsyre.

Køb folat og andre vitaminer hos Terranova


Hos Terranova kan du købe diverse veganske vitaminer og mineraler, som egner sig til folk der er i underskud på nogle af de essentielle stoffer i kroppen, eller hvis du for eksempel er gravid og derved har et øget behov for nogle vitaminer, som for eksempel folat. Hos Terranova kan du blandt andet få vegansk folsyre til gravide (og andre som kunne være i underskud), som indeholder 400 ug folat, hvilket er den anbefalede mængde folinsyre før graviditet og under en graviditet. Køb folinsyre i den naturlige form folat hos Terranova. Står du derimod og mangler andre vitaminer end lige dette, kan du blandt andet læse mere om B-vitamin mangel og nogle af symptomerne, samt finde nogle af Terranovas skønne veganske B-vitamin tilskud her.

Folate 400 ug Complex

139DKK inkl. moms

Terranova Folate 400 ug er et produkt som er tilført Magnifood ingredienser til optimal optagelse og funktion. Folate er den aktive form af folinsyre. Folin er specielt vigtig for gravide, og bidrager til vævsvæksten hos den gravide kvinde. Folat bidrager til flere ting, heriblandt til normal bloddannelse, og til immunsystemets normale funktion.



SKU folate-400-ug

Category


Share

Kilder


  • Sundhed.dk, Hans Carl Hasselbalch (speciallæge), “Hæmolytiske anæmier”, 2019
  • Netdoktor.dk, Flemming Andersen, læge (opdateret af Ole-Victor Laursen-Wadschier (speciallæge i almen medicin)), “Blodmangel, folinsyre (Folinsyremangel)”, 2018.
  • Healthline.com, Atli Arnarson (PhD in nutrition), “Folic Acid vs. Folate — What’s the Difference?“, 2019
  • Chriskresser.com, Chris Kresser (Co-director på California Center for Functional Medicine), “The Little Known (But Crucial) Difference Between Folate and Folic Acid”.